Station Lelylaan en omgeving gaan de komende jaren op de schop. Het station moet een OV-knooppunt worden waar je ‘veilig, overzichtelijk, snel en prettig overstapt op fiets, tram, trein of bus’. Het college van B en W heeft ingestemd met deze toekomstvisie voor wat heet de ‘Poort van West’.
Het station heeft ‘een slechte reputatie die terug te voeren is tot de kernwoorden sociale veiligheid, verblijfskwaliteit, oriëntatie en herkenbaarheid’, zo staat er in het visiedocument. Een ‘revitalisatie’ van het station is noodzakelijk, mede met het oog op de airportsprinter die Amsterdam in de toekomst gaat verbinden met Schiphol.
Er zijn scenario’s en maatregelen bedacht om station Lelylaan en omgeving te verbeteren en aantrekkelijk te maken als overstappunt. De stationshal zal worden verbouwd voor meer transparantie en sociale veiligheid. De liften worden transparant. Looproutes worden verbeterd en de tramhalte krijgt een nieuwe inrichting. Er is sprake van een tramkeerlus die de lus bij het Surinameplein kan vervangen. De fietsenstalling wordt verbeterd.
Volgens de planning moet de fietsenstalling in 2022 als eerste gereed zijn, waarna in 2023 het vernieuwde station met tramhalte in gebruik kan worden genomen.
De reizigerswaardering voor NS-station Lelylaan is al jaren laag. Het aantal tevreden treinreizigers groeit wel, maar landelijk gezien scoort Lelylaan nog steeds ondergemiddeld.