Thuis ‘een Cradammertje’ pakken

Maria en Lila van Café Restaurant Amsterdam (foto: Patricia Jacob)
Hoogstins2024

Sinds 15 oktober kun je de klassiekers van het iconische Café-restaurant Amsterdam ophalen of thuis laten bezorgen. Je krijgt er tafelpapier bij, zodat je er met een zwarte stift een nummer op kunt zetten zoals het personeel altijd doet.

Mijn liefde voor Café-restaurant Amsterdam steek ik niet onder stoelen of banken. Dat komt omdat ik gewoon ontiegelijk veel van deze zaak in Westerpark houd. Uitstekend eten, een indrukwekkend decor, medewerkers en leiding met hart voor de zaak. Hoewel het restaurant loeigroot is, hangt er een warme, bijna familiale sfeer. ‘Cradam’ drijft namelijk op liefde.

‘Interlockdown’
Dat ik lang niet de enige fan ben, bleek uit de opkomst in de ‘interlockdown’ – zoals mede-eigenaar Milène dat noemt. In de periode tussen de eerste en tweede lockdown leek de hele stad wel ‘een Cradammertje’ te willen pakken en sloeg het reserveringsysteem zowat op hol. Inmiddels is het tijdelijk over en uit met de pret, maar gelukkig is er wel een alternatief: je kunt er nu hun klassiekers ophalen of laten bezorgen.

Fruits de mer
Daarbij kun je denken aan oesters of vitello tonnato vooraf. Daarna een gevulde aubergine of bijvoorbeeld gamba’s met aïoli. Voor toe is er onder meer de befaamde sticky toffee cake. Zin om het wat decadenter aan te pakken? Regel dan een plateau met fruits de mer: kreeft, langoustines, mosselen, kokkels, krabklauwen en méér.

Contact met gasten
Als ik mijn bestelling kom ophalen, word ik enthousiast begroet door Maria en Lila. “Hé, Patries, lang niet gezien. Hoe gaat het met je?” Ik word zó vrolijk dat ik er als een kip zonder kop op los begin te ratelen. Ik struikel bijna over mijn woorden, terwijl ik juist zo benieuwd ben naar hen. Ze vertellen het graag: “We zijn ontzettend blij dat we dit nu kunnen doen. We missen het contact met onze klanten heel erg. Op deze manier kunnen we ze toch even zien en met ze praten.” Maria checkt mijn bestelling. “Leuke gerechten heb je besteld.”

Tafelpapier mee
Wat een leuk compliment! Ik ga er namelijk altijd prat op dat ik het best kan bestellen van al mijn vrienden. Mijn bestelling is zorgvuldig verpakt. Er zit een handgeschreven kaart van Milène bij: “Wat fijn dat je besteld hebt, eet er lekker van.” Ook zitten er instructies bij om de gerechten op te warmen. Idiot-proof, gelukkig. Ik loop weg met twee zakken vol, inclusief twee vellen tafelpapier. Lila: “Met een zwarte stift kun je er een nummer opzetten. Precies zoals wij dat altijd doen.”

Boeuf bourguignon
We beginnen met de artisjok en dippen de blaadjes in een friszure mosterdsaus. Daarna delen we de coq au vin en de boeuf bourguignon. Terwijl ik wegdroom bij de sappige kip, houdt mijn tafelgenoot niet op over het malse rundvlees. “Het smelt op mijn tong. Je merkt dat de tijd is genomen om het vlees te garen. Vanbinnen is het vlees doordrenkt van kruiden.” De aardappelpuree past er perfect bij. De rosevalaardappeltjes zijn ook om over naar huis te schrijven, net als de sperzieboontjes met een goede bite. Zulke gerechten zouden we zelf nooit uit de keuken kunnen laten rollen. “We zouden met kerst ook bij Cradam kunnen bestellen”, zegt mijn huisgenoot. Een goed idee, vind ik. Want: dit is echt feesteten. Toch zou ik honderd keer liever willen dat Cradam dan gewoon open is en dat we er weer kunnen eten met zicht op de beroemde torenhoge kerstboom.

 

DeWestkrant