’We gaan de strijd aan met bestelbusjes’

Hoogstins2024

Bestelbusjes in de stad grotendeels overbodig maken. Dat is de nieuwe missie van Urban Arrow, producent van elektrische bakfietsen. Vanuit het nieuwe hoofdkwartier in West wil mede-oprichter Jorrit Kreek (49) een alternatief bieden voor de vele bezorgbusjes die de straten verstoppen en slecht zijn voor de luchtkwaliteit. ’’We gaan de strijd aan met bestelbusjes.’’

Het in 2011 opgerichte Urban Arrow richtte zich aanvankelijk vooral op vervoer voor gezinnen. Het modulaire ontwerp met elektrische trapondersteuning won direct een prestigieuze internationale prijs. De bakfiets is relatief licht, heeft een laag zwaartepunt en rijdt comfortabel. Het ging daarna hard met Urban Arrow, dat inmiddels exporteert naar 18 landen.

Luchtkwaliteit

Met meer focus op goederenvervoer gaat Urban Arrow nu een nieuwe fase in. De zakelijke markt is volgens Westbewoner Kreek veelbelovend. Steden zuchten onder het grote aantal busjes van bezorgdiensten. Bovendien moeten de normen voor luchtkwaliteit worden gehaald.

De elektrische bakfiets is volgens Kreek een prima alternatief: die neemt minder ruimte in, kan opstoppingen passeren en is schoon en stil. ’’Uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam blijkt dat busjes lang niet altijd vol zitten en dat in een derde van de gevallen de bestelbus kan worden vervangen door een bakfiets. En niet alleen Nederlandse steden, maar ook Berlijn, Parijs en Oslo willen busjes gaan weren.’’

Albert Heijn 

Supermarkt Albert Heijn begon onlangs in Amsterdam op proef een bezorgservice met nieuw ontwikkelde cargobikes op drie wielen van Urban Arrow. ’’De pilot is geslaagd. Albert Heijn gaat de bezorging met onze bakfietsen nu ook uitbreiden naar andere steden, zoals Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven.’’

Urban Arrow
Jorrit Kreek van Urban Arrow op de nieuwe locatie in West. (Foto Richard Mooyman)

Urban Arrow is recentelijk verhuisd van Buitenveldert naar de Contactweg in West, het nieuwe hoofdkwartier waar ook onderzoek en ontwikkeling worden gedaan. Hier werken nu vijftien mensen. De fietsen worden geassembleerd in Beverwijk. De seinen staan op groen voor verdere groei. ’’Elk jaar verdubbelen we bijna onze omzet.’’ De helft van de omzet komt uit het buitenland, het bedrijf schrijft volgens Kreek zwarte cijfers.

Afgelopen jaar verkocht Urban Arrow bijna drieduizend elektrische bakfietsen, waarvan de goedkoopste zo’n vierduizend euro kost. De grotere cargobikes op drie wielen kosten zo’n tienduizend euro. Veel? Kreek vindt van niet. ’’Vergelijk het met een elektrische bestelbus: die kost tussen de 50.000 en 100.000 euro.’’

Subsidie

Een aantal Nederlandse gemeenten geeft subsidie aan ondernemers bij de aanschaf van een e-cargobike, in Amsterdam is dat niet het geval. Kreek: ’’Dat is jammer, want er is wel veel geld geïnvesteerd in oplaadpalen voor elektrische auto’s.’’ In het nieuwe pand aan de Contactweg wil hij ook een showroom maken, met de mogelijkheid van proefritten. Maar de verkoop zal blijven gaan via een aantal selecte fietsenwinkels.

DeWestkrant